niet ingelogd

Regels

Introductie

In RondeSpel.nl ben jij de manager van je eigen wielerteam in de Giro d'Italia. Je start met € 5.000.000,- waarmee je een team van maximaal 12 renners kunt samenstellen. Het doel van het spel: verhoog de waarde van je team en versla de andere spelers!

Samenvatting regels

De regels worden hieronder in detail uitgelegd, hier de kernpunten.

  • Startfase van 22 September 12:00 tot 3 Oktober 12:00, waarin rennerprijzen gefixeerd zijn
  • Startbudget van € 5.000.000,-
  • Maximum van 12 renners
  • Verdien geld: scoor prijzengeld of verkoop je renners met winst
  • Kopen en verkopen kan gedurende het hele spel, gedurende de hele dag
  • Verkoop je een renner binnen 5 dagen, dan betaal je verkoopbelasting van maximaal 5% van de rennerwaarde
  • De waarde van een renner stijgt met 100,- na elke aankoop en daalt met 100,- na elke verkoop

Start van het spel

Het spel begint met een startfase waarin rennerprijzen vaststaan en je zonder verkoopbelasting kunt verkopen. Zo kan iedereen met gelijke kansen aan het spel beginnen. Deze startfase begint op 22 September om 12:00. Vanaf 3 Oktober 12:00 beginnen de rennerprijzen te fluctueren wanneer deze gekocht of verkocht wordt. Meer hierover onder het kopje rennerprijzen.

Einde van het spel

De rennermarkt gaat dicht na de start van de laatste etappe. De winnaar van het RondeSpel Giro d'Italia 2020 is bekend nadat de prijzen van de laatste etappe en eindklassement zijn verwerkt.

Hoe wordt mijn team meer waard?

De waarde van je team is het totaal van de waarde van je renners plus je overgebleven budget. De waarde van een renner gaat met 100,- omhoog elke keer dat een speler de renner koopt. Andersom gaat de waarde van een renner naar beneden elke keer dat deze verkocht wordt. Investeer je vroeg in een renner die even later populair wordt, dan wordt je renner meer waard. Is je renner betrokken bij een valpartij? Dan moet je misschien snel verkopen.

Prijzengeld

Voor elke etappe is er prijzengeld voor de top-15 van de daguitslag en voor de tussensprints en bergsprints. Je hebt recht op dit prijzengeld wanneer je de renner hebt gekocht voor de start van de etappe en nog in je team zat op het moment van de finish. Heb je de renner direct verkocht na de finish maar was het prijzengeld nog niet verwerkt? Geen zorgen, dat krijg je alsnog. Je komt in aanmerking voor het prijzengeld van de leiderstruien indien je de renner gekocht hebt voorafgaand aan de etappe waarin de renner de leiding nam. Koop je dus een renner die de trui al heeft, dan kom je niet in aanmerking voor alle volgende etappes waarin de renner de leiding heeft. Mocht de renner de leiding verliezen en weer terug nemen, dan kom je wel in aanmerking voor de etappes vanaf dat punt. Om in aanmerking te komen voor het prijzengeld van de eindklassementen moet je de renner hebben gekocht voor de start van de 3e etappe.

UitslagEindklassementEtappe
160.00020.000
254.00018.000
348.00016.000
442.00014.000
536.00012.000
630.00010.000
727.0009.000
824.0008.000
921.0007.000
1018.0006.000
1115.0005.000
1212.0004.000
139.0003.000
146.0002.000
153.0001.000

Eindklassement punten-, berg- en jongerenklassement.
UitslagPuntenBergJongeren
120.00020.00010.000
216.00016.0008.000
312.00012.0006.000
48.0008.0004.000
54.0004.0002.000

Prijzen voor de leiders in het klassement.
UitslagGele truiGroene truiBergtruiWitte trui
12.0001.0001.000500

Tussensprints en bergsprints.
UitslagSprintBerg (HC)Berg (1)Berg (2)Berg (3)Berg (4)
13.0005.0004.0003.0002.0001.000
22.0004.0003.0002.0001.000-
31.0003.0002.0001.000--
4-2.0001.000---
5-1.000----

Kopen en verkopen - de rennermarkt

Je kunt gedurende het hele spel renners kopen en verkopen. Je kunt maximaal 12 renners in je team hebben, maar minder is ook toegestaan. Wanneer je een renner verkoopt binnen 5 dagen, dan betaal je een verkoopbelasting van maximaal 5% van de waarde van de renner. Direct na elke etappe daalt dit percentage met 1%. Koop je een renner op de ochtend voor een etappe voor 800.000,- en verkoop je direct na de etappe, dan betaal je 4% van de rennerprijs, wat neerkomt op 32.000,-. De precieze hoogte is te zien bij de verkoopprijs.

Hoe wordt de waarde van een renner bepaald?

De waarde aan het begin van het spel wordt bepaald aan de hand van de resultaten van een renner in de afgelopen 2 jaar. De renner met de meeste punten krijgt een waarde van 1.000.000, de één na de beste renner een waarde van 980.000, en zo door. De goedkoopste renner in de Giro heeft een waarde van 100.000. Dit noemen we de basisprijs. De basisprijs wordt verlaagd met het aantal spelers dat de renner gekocht heeft tijdens de startfase keer 100,-. Dus stel een renner kost 500.000 en is 400 keer gekocht in de startfase, dan wordt de basisprijs 500.000 - 100*400 = 460.000. Tijdens het spel wordt de prijs van een renner simpelweg berekend door de formule:

[BasisPrijs] + 100*[#Teams] = Prijs

Een renner met een basisprijs van 460.000 die door 800 spelers gekocht is, kost dus 460.000 + 100*800 = 540.000,-. Op 22 September is de startlijst voor de Tour de France nog niet definitief. Indien er renners toegevoegd worden, dan verandert dat niets aan de al toegekende waardes van renners. Indien je een renner gekocht hebt die uiteindelijk niet blijkt te starten, dan kun je deze kosteloos verkopen.

Overig

Het is mogelijk om andere teams te bekijken. De renners worden echter pas zichtbaar nadat ze prijzengeld gescoord hebben of nadat ze 3 dagen in het team hebben gezeten. Zodoende is het niet mogelijk om transfers te kopiëren.

Uitzonderingen

  • Bij onvoorziene omstandigheden behouden we ons het recht voor om een beslissing te nemen die het spel ten goede komt. Elke beslissing zal worden gerapporteerd op de website.
  • In het tragische geval van een overlijden of levensgevaarlijke verwonding, zal de renner in kwestie uit het spel genomen worden. De waarde van de renner op het moment voor het nieuws zal in geld aan de speler worden uitgekeerd, zonder toepassing van de verkoopbelasting. Het is dan ook niet nodig om de renner met spoed te verkopen.
  • Het is mogelijk om met meerdere accounts te spelen om verschillende strategieën te spelen. Het is echter niet toegestaan om meerdere teams aan te maken om prijzen op te drijven. Indien dit geconstateerd wordt, kunnen we zonder waarschuwing teams op nonactief stellen.